Omezujeme odpady, využíváme recyklovatelné a jednou použité výplně a krabice. Záleží nám na přírodě!

Dekontaminace

Abychom správně navoskovali nebo vyleštili auto, musíme začít čistotou laku. 

 

Začneme od začátku, co je vlastně kontaminace na laku.

  • Částečky polétavé rzi

Kde se berou? Vznikají při brždění všech aut na silnicích, v železniční dopravě nebo v těžkém průmyslu při zpracování kovů.

  • Asfaltové stopy

Vznikají při opravě silnic a dálnic, čerstvě vylitý asfalt nebo roztopený asfalt při vysokých letních teplotách.

  • Stromová pryskyřice

Častý problém při stání v blízkosti lesů nebo v blízkosti stromů, zejména jehličnanů.

  • Zbytky lepidel

Při odstraňování samolepek, znaků, folií atp.

  • Vodní kámen (Waterspot)

Při mytí běžnou tvrdou vodou, zůstávají skvrny od vodního kamene.

  • Hmyz a ptačí trus

Zejména v letních měsících jistě máte celý předek auta od hmyzu a jistě taky víte jak špatně se sundavá dolů. Stejně tak ptačí trus, když ho necháte dostatečně "vyzrát"

 

Dekontaminace se dělí na chemickou a mechanickou:

Chemická se skládá z TARu a IRONu. TAR je odstraňovač asfaltu a lepidel a IRON je odstraňovač polétavé rzi. Mechanická dekontaminace aneb Clayování. Ke clayování potřebuješ clay bar nebo clay pad a clay lubrikant. 

 

Popíšeme si postup jak správně dekontaminovat auto co nejbezpečněji:

 

Umytí je základ: 

Svojí klasiku umyjeme pomocí dvoukýblikové metody, jedná se o dva kbelíky přičemž v jednom je šampon a v druhém čistá voda. Doporučujeme ještě třetí kbelík na kola. 

Mikrovláknovou nebo vlněnou rukavicí nanášíme šampon, v čisté vodě opláchneme nečistoty a postup opakujeme.

Následně celé auto opláchneme, osušíme a můžeme dekontaminovat.

 

TAR jako první IRON hned v závěsu.

28619394_2104058856490908_4460131232775907479_o

POZOR! Veškeré úkony děláme na chladném laku a nikdy ne na přímém slunci. Žádný přípravek nesmíme nechat zaschnout na laku. 

TAR jemným rozprachem nastříkáme na polovinu auta a necháme asi 3 minuty působit, pak spláchneme tlakovou myčkou. Při silné kontaminaci můžeme postup opakovat nebo doporučujeme namočit jemnou mikrovláknovou utěrku v šamponové vodě a jemně kontaminaci z povrchu laku odstraňovat.

Stejný postup použijeme s IRONem.

_MG_9796-1-999x562

 

Na řadě je mechanická dekontaminace:

Clay a lubrikant, nerozlučná dvojice.

Pár základních pravidel: Bohatě lubrikujeme, clay musí po laku klouzat. Na lak netlačíme stačí rovné tahy po laku bez tlaku. Nepřejíždíme přes hrany nebo spáry na laku. Clay nepoužíváme na již vyleštěnou klasiku. Nikdy nepokládáme clay na znečistěný povrch (zem, trávu, ponk v garáži atp.) Poslední pravidlo Clay pravidelně čistíme, špinavou část vmasírujeme dovnitř.

353A0195-999x562

Jak Clayovat? 

Rovné tahy clayem bez tlaku doprovázíme přidáváním lubrikantu, aby docházelo k hladkému nepřerušovanému pohybu claye po laku. Kontaminaci jako takovou poznáme pohmatem a poslechem. Kontaminovaný povrch nám pohmatem připomíná povrch jemného smirkového papíru. Zkrátka není hladký a příjemný na dotek. Poslechem můžeme slyšet při přejetí po laku jemné „šustění“, které by dekontaminací mělo vymizet. Kontrolu přejetím doporučujeme provádět s rukavicí a lubrikantem pro clay, aby nedošlo k poškrábání.

Dekontaminaci máme hotovou, tím práce ovšem nekončí.

Na závěr klasiku pořádně umyjeme, teď už použijeme pH neutrální šampon a opět dvoukýblíkovou metodu. Na konec auto důkladně opláchneme a osušíme. 

Co po dekontaminaci? 

Na to se podíváme v dalším článku, můžeme pokračovat leštěním nebo nanášením tuhého vosku.